طرح قابي يا خشتي در قالي ايراني

معرفي بهترين برندهاي لوازم آرايشي

طرح قابي يا خشتي در قالي ايراني

۹ بازديد

طرح قابي يا خشتي يكي از انواع طرح درختي بوده و ويژگي هاي خاص خود را دارد. (طرح سبزيكار از انواع طرح درختي) نقش و نگارهاي استفاده شده در قالي ها عموما از آداب و رسوم و سنت هاي قومي و محلي نشات گرفته شده و در واقع معرفي كننده آن محل و شهر هستند. بر همين اساس هم باستان شناسان با آثاري كه از سال هاي دور بدست مي آورند و بررسي ويژگي هاي آن، سنت هايي كه قالي ها از آن متاثر بوده اند را شناسايي كرده و در اختيار علاقمندان قرار مي دهند.(طرح درختي در قالي ايراني) طــرح قــابي يا خريد فرش طرح خشتي همانطور كه گفته شد يكي از انواع طرح درختي است كه به برخي از ويژگي هاي آن در ذيل اشاره مي كنيم.
طرح قابي يا خشتي در قالي | كاروانسرا caravansary.biz ايراني
ويژگي هاي طرح قابي فرش1-طـرح قـابي عمدتا در استان چهارمحال و بختياري بافته شده و به زبان محلي به آن طرح كيشتي يا خشتي هم مي گويند.2-نقش مايه در طرح قابي شامل گل فرنگ و گل خورشيدي بزرگ است و بر اساس همين ويژگي آن را مي شناسند.3-قاب ها در قالي طــرح قــابي يا خشتي به صورت مايل و منظم بافته مي شوند.4-در طرح قابي طرح ديگري هم وجو.د دارد كه نقش و نگار سرو است. طرح سروي در اين نوع فرش نماد و سنبلي از خرمي و سرسبزي جاوداني درخت زندگي بوده و برگرفته از سروهاي موجود در نگارهاي تخت جمشيد مي باشد.
طرح قابي يا خشتي در قالي | كاروانسرا caravansary.biz ايراني5-طرح سروهاي بافته شده در طرح قابي با الگوبرداري از نگاره هاي تخت جمشيد به رنگ هاي سبز تيره و سبز روشن و زرد بافته مي شود.6-اين سه رنگ وقتي در كنار هم قرار مي گيرند در واقع معرف يكي از آداب و نشانه هاي بافته هاي چهارمحال و بختياري مي شوند.7-در كنار نقوش اصلي كه گل فرنگ و گل خورشيدي هستند داخل قاب طرح قابي نقش هايي از گل و برگ الوان هم بافته مي شود.
مشخصات طرح خشتي8-در اطراف قاب هاي بافته شده در طرح قابي شاخه و اسليمي هاي دهان اژدري و سربند هايي به رنگ زرد هم ديده مي شود.9-حاشيه اصلي در اين طرح زمينه تيره داشته و زمينه با طرح هاي برگ و گل در بين سه جفت حاشيه باريك تر فرعي با شاخه هايي كه مواج هستند، پر شده است.10-مهمترين نوع طرح قابي طرح قاب قران و قاب بختياري ، لچك و ترنج و جوشقاني هستند.
11-قاب هاي بافته شده در طرح قابي ممكن است با هم همگون يا يك شكل بوده و يا اينكه تفاوت هايي با هم داشته باشند.12-نقش و نگارهايي كه در داخل قاب هاي طرح قابي بافته مي شود انواع مختلفي نظير: طرح هندسي، طرح درخت گل، مرغ و خاتم كاري دارند. در اطراف قاب ها هم طرح هاي ستاره اي شكل بافته مي شود.13-طرح قابي يا خشتي به يك صورت ديگر هم وجود دارد و آن سياه سفيد و شطرنجي است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.