ويژگي شخصيتي و كاري مديران موفق

معرفي بهترين برندهاي لوازم آرايشي

ويژگي شخصيتي و كاري مديران موفق

۷ بازديد

آيا به‌خوبي با ديگران كار مي‌كنيد و راهنماي خوبي هستيد؟ اين دو ويژگي شايد از شما يك مدير خوب بسازد، اما براي اينكه عنوان مدير موفق به شما اطلاق شود، بايد از ويژگي‌هاي ديگري نيز برخوردار باشيد. در تعيين اينكه آيا شما مدير موفقي خواهيد شد يا نه، عواملي نقش دارند. خبر خوب اين است كه ويژگي‌هاي يك مدير موفق، لزوما نبايد ذاتي باشند و به‌صورت اكتسابي نيز مي‌توان آنها را به‌دست آورد. اگر در فكرِ مديريت هستيد، اين ۲۵ ويژگيِ مديران موفق را به‌خاطر داشته باشيد.

 

يك مدير خوب و موفق حتما اين ويژگي و روش ها را دارد



 

ويژگي‌هاي شخصي

مديران موفق - ويژگي هاي شخصي

برخورداري از ويژگي‌هاي شخصي به بهتر شدنِ شما و تعاملات‌تان با ديگران كمك مي‌كند و از شما مدير موفقي مي‌سازد كه ديگران براي آن احترام قائلند و از پيروي كردن از او احساس رضايت مي‌كنند.

۱. خودانگيزي

اگر مدير از خودانگيزي برخوردار نباشد، نمي‌تواند به ديگران انگيزه بدهد. خودانگيزي يا به‌ عبارتي، تواناييِ انگيزه دادن به خود و پذيرفتن وظايف، از ويژگي‌هاي شخصي يك مدير موفق است.

۲. صداقت

كارمندان به مدير موفق اعتماد مي‌كنند، چون به صداقت او ايمان دارند. يك مدير موفق از حق‌ كارمندانش دفاع مي‌كند، از قوانين سرپيچي نمي‌كند، به گفته‌هايش پايبند است و صداقت توشه‌ي راه اوست.

۳. قابليت اعتماد

يك مدير موفق بايد قابل‌اعتماد باشد و رؤسا و زيردستانش بتوانند روي او حساب باز كنند.

«راستش را بخواهيد، اين اعتماد افراد است كه به شما قدرت زيادي مي‌دهد. جلب اعتماد ديگران قدرتمندتر از تمام تكنيك‌هاي مديريتي است.»

– لينوس توروالدز

۴. خوش‌ بيني

آيا شما با اميد، چشم‌به‌راه آينده هستيد؟ نگرش خوش‌بينانه‌ي يك مدير، روحيه‌‌ي كارمندانش را بالا مي‌برد، الهام‌بخش آنهاست و باعث مي‌شود از كاري كه انجام مي‌دهند، لذت ببرند.

۵. اعتماد به‌ نفس

شما بايد بتوانيد تصميمات‌تان را با اعتمادبه‌نفس بگيريد و به ديگران نشان بدهيد كه قادر به تصميم‌گيري‌هاي درست هستيد. اعتمادبه‌نفس شما به نفع اطرافيان‌تان است و ناخودآگاه به آنها منتقل مي‌شود.

۶. آرامش

يك مدير موفق در مواجهه با سختي‌ها نااميد نمي‌شود و تواناييِ آرام ماندن در شرايط بحراني و انجام اقدامات لازم از خصوصيات چنين فردي است.

۷. انعطاف‌پذيري

ميزان خاصي از انعطاف‌پذيري براي انطباق با موقعيت‌هاي مختلف، لازمه‌ي مقام مديريت است.


 

ويژگي‌هاي كاري

مديران موفق - ويژگي هاي كاري

براي يك مدير موفق، داشتن هوش كسب‌وكار مهم است. با اينكه نياز نيست ميزان هوش يك مدير در حدِ هوش يك معامله‌گر حرفه‌اي باشد، اما آشنايي با اصول و روال اساسي كسب‌و‌كار براي او مفيد خواهد بود.

۸. دانش صنعت

شما از صنعتي كه در آن مشغول به‌كار هستيد، چقدر آگاهي داريد؟ براي اينكه بتوانيد پاسخ‌گوي پرسش‌ها باشيد و كارهايتان را به‌نحو مؤثري انجام بدهيد، بايد از دانش صنعت برخوردار باشيد. شايد كارگران نيازي به دانش صنعت نداشته باشند، اما يك مدير موفق، تاحدودي از اين دانش برخوردار است.

۹. آشنايي با زمان واگذاري

يك مدير موفق مي‌داند كه مي‌تواند برخي از وظايفش را به ديگران واگذار كند، همچنين مي‌داند چه كساني آن وظايف را با موفقيت انجام مي‌دهند و در اين راه از كمك گرفتن از اين افراد، دريغ نمي‌كند.

«مديران موفق كساني هستند كه از درك كافي برخوردارند و مي‌دانند چه كساني را براي انجام خواسته‌هايشان انتخاب كنند، همچنين از خويشتن‌داري كافي برخودارند و در كاري كه به ديگري واگذار كرده‌اند، دخالت نمي‌كنند.»

– تئودور روزوِلت

۱۰. رويكرد سازماني

براي اينكه مدير موفقي باشيد بايد رويكرد سازماني را سر لوحه‌ي كارتان قرار بدهيد. روند پيشرفت پروژه‌ها، كارمندان و وظايف‌شان را پيگيري كنيد تا در جريان اموري قرار بگيريد كه بايد در كسب‌وكارتان به آنها رسيدگي شود.

۱۱. مديريت مقدماتي مالي

با مفاهيم مقدماتي مالي آشنايي داشته باشيد تا بدانيد چگونه مسائل مالي مربوط به پروژه‌ها را مديريت كنيد.

۱۲. سلسله‌ مراتبِ كاري

شما بايد سلسله‌ مراتب كارتان را بشناسيد و از آن پيروي كنيد. حتما وظايف‌تان را درك كنيد و بدانيد گزارش كارتان را بايد به چه كسي بدهيد. همچنين بايد از نحوه‌ي تأثير سازمان بر زيردستان خود آگاهي داشته باشيد.

۱۳. مفاهيم حقوقي

نياز نيست كارشناس مسائل حقوقي باشيد، اما بايد مفاهيم حقوقي در حيطه‌هاي آزار و اذيت جنسي، روش‌هاي صحيح استخدام و اخراج، محرمانه بودن و مسائل ديگر را درك كنيد.


 

ويژگي‌هاي ارتباطي

مديران موفق - ويژگي هاي ارتباطي

يك مدير موفق بايد بتواند به‌نحو مؤثري ارتباط برقرار كند. شايد از ويژگي‌هاي مختلفي كه به ارتباطات مربوط مي‌شوند، تعجب كنيد. حتما توانايي خود را براي برقراري ارتباط تقويت كنيد. اگر مي‌خواهيد هم‌زمان با انجام وظايف مديريتي‌ خود، به‌خوبي با ديگران ارتباط داشته باشيد، سعي كنيد از ويژگي‌هاي زير برخوردار شويد:

۱۴. ارتباطات نوشتاري

ياد بگيريد در قالب‌ ايميل، يادداشت و پيام تشكر، به‌نحو مؤثري با ديگران ارتباط برقرار كنيد. طرزِ نگارش يك مدير موفق بايد حرفه‌اي و بدون اشتباهات دستوري باشد.

«ميزان انگيزه‌ي يك كارمند نتيجه‌ي مجموع تعاملاتي است كه با مدير خود دارد.»

– باب نِلسون

۱۵. سخنراني

سخنراني كردن، اعلام رسمي خبرها و بيان دقيق ايده‌ها در مصاحبه‌ها يا خطاب به كارگران از ويژگي‌هاي يك مدير موفق است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.