پيشگيري از موقعي كه همكار با شما مانند رييس رفتار ميكند

۲۳ بازديد

پيشگيري از موقعي كه همكار با شما مانند رييس رفتار ميكند 

 

هركسي كه در اداره جات يا كارمند باشد ، قطعه ميبيند كه همكاراني در كنار خود دارند كه به علاوه ادعا اداي رييس رو هم در مي آورند براي پيشگيري از اين رويداد با تالاب همراه باشيد.

 

بسياري از اوقات پيش مي آيد كه در محل كار، همكار شما به گونه اي رفتار مي كند كه انگار رئيس و بالادست شما است. در اين مواثع راه چاره چيست؟ احتمالا در محل كار شما هم همچون بسياري ديگر از جاها فردي وجود دارد كه با كارهاي رئيس گونه خود براي شما دشواري هايي را به وجود مي آورد. درواقع با شما به گونه اي رفتار مي كند كه گويي او رئيس شماست.

 

او حتي زماني كه از وي سئوالي هم نپرسيده ايد، درصدد قرار دادن رهكارهاي سازنده اي پيش روي شما برمي آيد و هر فرصتي را از افراد ديگر براي پاسخگويي به شما نيز مي گيرد.اين روند خصوصا زماني كه رئيس تان حضور فيزيكي ندارد مي تواند بسيار آزار دهنده باشد. شايد رئيس آنقدر مشغله داشته باشد كه نتواند به اين جريانات رسيدگي كند و يا از همان فرد موردنظر گزارش هاي مربوط به زمان هاي عدم حضور خود را دريافت مي كند.

 

اگرچه كار كردن با چنين فردي بسيار دشوار است اما راهكارهايي وجود دارد كه مي توان اندكي از اين آزردگي دائمي كاست. با ۴ تكنيك ذيل مي توانيد اندكي وضعيت را بهبود ببخشيد.

 

۱- در چه زمان هايي لب به سخن بگشاييد

زماني كه آن فرد دوباره در صدد يك تقسيم كاري كسالت آور برآمده، در شما ايجاد نگراني مي كند. اما شايد او خود نمي داند كه كاري كه انجام مي دهد درست نيست. ضمن اينكه همه افرادي كه اين كار را بر عهده مي گيرند به اين ترتيب رفتار نمي كنند.

 

اگر ساير همكاران چيزي به او نمي گويند و كارش را تصديق مي كنند او از كجا بايد بداند كه آن كار موجبات ناراحتي ديگران را فراهم مي آورد؟ بنابراين شما مي توانيد قدم پيش گذاشته و با بيان كردن نكاتي او را متوجه عمل نادرست خود كنيد. مثلا تمرين كنيد كه بگوييد:

 

“من ايده اي با رويكرد متفاوتي دارم … من مي خواهم نقش بيشتري را در اين پروژه بر عهده داشته باشم.” و چيزهايي نظير اينها.شايد پيش از اين چون كسي به اين نكته اشاره نكرده بود او نمي دانست كه نوع ديگري از برخورد هم مي تواند وجود داشته باشد.

 

۲- برنامه اي را براي صحبت كردن با شخص مورد نظر تنظيم كنيد

ممكن است با برخوردهايي چون پاسخ دادن به شما با كم محلي كردن و از پشت كامپيوتر متوجه رفتار نامناسب او با خود شده باشيد و خود را مانند ايميلي كه در پيش نويس گذاشته شده تصور كنيد. چندان خوب نيست كه با اين افكار به طور دائم دست و پنجه نرم كنيد.

 

بهتر است در چنين مواردي برنامه اي را ترتيب دهيد و با او شخصا صحبت كنيد. از واژه هايي چون «تو» و يا جملاتي چون «تو اشتباه كردي چرا كه …» پرهيز كنيد چرا كه با اين كار او رفتار تهاجمي بيشتري را به شما نشان خواهد داد.

 

به جاي اين راهكارها از جملاتي اين چنيني استفاده كنيد: «از اينكه زمان خود را براي تقسيم كار با من صرف مي كنيد واقعا ممنونم. من هم توانسته ام موفقيت هايي را در اين زمان كسب كنم اما اگر دچار مشكلي شوم به كل مجموعه و اعضاي گروه ضربه خواهم زد.”

 

در واقع شما مي توانيد تمام تهاجم ها را با كلمات محبت آميز از بين ببريد و دو چيز را براي آن فرد روشن كنيد: اگر نياز به دريافت اطلاعات بيشتر در زمينه خاصي را داشته باشيد حتما به او مراجعه خواهيد كرد و اينكه او هم با تمامي افراد آن گروه مساوي است و همه اعضا گروه از ارزش يكساني برخوردار هستند.

 

۳- در صدد حمايت از همكاران خود برآييد

به دليل تمايزهايي كه ميان افراد گوناگون وجود دارد، همه از خود در مقابل ديگران دفاع نمي كنند. بهتر است يكي ديگر از اعضاي تيم را نيز با خود همراه كنيد تا تصميم هايي كه در مجموعه گرفته مي شود با عدالت كافي همراه باشند.

 

در كاخ سفيد نيز براي جلوگيري از تفاوت هاي جنسيتي، باراك اوباما، رئيس جمهور پيشين ايالات متحده نيز سياستي به نام tactic women used را براي از بين بردن هرگونه تبعيض جنسيتي ميان كارمندان قرار داده بود.اگر مشاهده كرديد كه آن همكار رئيس نماي شما ايده اي را به يكي ديگر از همكاران شما تحميل مي كند براي حمايت از او برخيزيد. اين كار مي تواند اين پيام را به همراه داشته باشد كه صداهايي كه در آن مجموعه وجود دارند به گوش مي رسند.

 

۴- به رئيس مراجعه كنيد

به گزارش تالاب اگر تمام راهكارها و صبوري ها را در مورد فرد موردنظر انجام داديد اما نتيجه اي دريافت نكرديد بهتر است به رئيس تان مراجعه كنيد. البته همواره همه تلاش خود را بكنيد كه اين آخرين راهكار باشد.حتي اگر اين كار را هم مي كنيد همكار خود را در نظر رئيس بيش از واقعيت خار و خفيف نكنيد چرا كه با اين كار نشان خواهيد داد كه با او رقابت يا به او حسادت مي كنيد.

 

مي توانيد به رئيس خود بگوييد كه مايل هستيد نقش بيشتري را در گروه برعهده بگيريد و براي رسيدن به اين هدف بايد چه كارهايي را انجام دهيد. با اين كار رئيس شما در خواهد يافت كه اين تنها همكاران شما نيستند كه مايل به پيشرفت در كارشان هستند.

منبع:

https://www.talab.org/psychology/success/پيشگيري-از-موقعي-كه-همكار-با-شما-مانند-ر.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.